Followers

Search This Blog

Monday 29 June 2009

Sunday 28 June 2009

Cruiser bercirikan Amerika


Selepas Jepun, Malaysia menjadi pasaran terbaru Kawasaki VNII yang menjadi lambang komitmen syarikat automotif itu bersaing di pentas antarabangsa.







SELEPAS berjaya menawan hati ramai peminat motosikal tempatan menerusi model dual purpose, ER6-N dan sportbike berkuasa sederhana iaitu Ninja 250, jenama motosikal terkemuka dari Jepun ini bersedia untuk menggempur pasaran sekali lagi.

Kali ini, pemilihan model yang dibuat dilihat cuba untuk memenuhi kehendak kelompok yang inginkan sebuah motosikal bagi tujuan santai pada hujung minggu.

Jika anda masih ingat, Kawasaki pernah menawarkan model Vulcan 500 (pesaing kepada model Yamaha Virago) dan Kawasaki Eliminator dengan kuasa enjin 250cc sekitar tahun 1990-an.

Kemudian, kedua-dua model itu tidak lagi dipasarkan. Sebaliknya, ia diganti dengan model lebih berkuasa, antaranya seperti Vulcan 900 yang diimport sepenuhnya dari Jepun.

Justeru, jentera yang diberi nama Kawasaki VNII ini tiba tepat pada masanya. Ia sekali gus membuktikan komitmen Kawasaki Motors (Malaysia) Sdn. Bhd. (KMM) dalam menjadi penyedia model dipasang tempatan (CKD) premium untuk pasaran Malaysia.

Pada asalnya, Kawasaki VNII merupakan model untuk pasaran domestik Jepun. Setelah tidak lagi dijual di sana, model itu akhirnya menemui pasaran baru sekali gus membuatkan Malaysia selaku satu-satunya negara yang menghasilkannya di luar Jepun.

Kod VN itu merujuk kepada perkataan Vulcan yang mula dihasilkan sejak tahun 1984 menerusi model Vulcan 750, sebuah cruiser bercirikan Amerika.

Dalam rangkaian model jentera dua roda Kawasaki, Vulcan mewakili segmen motosikal cruiser atau easy rider yang terdiri daripada banyak varian enjin. Bermula dari angka sekecil 125cc (Modenas Jaguh) sehinggalah sebesar 2,000cc.

Berbanding dua model sebelumnya (ER6-N dan Ninja 250), tanpa sebarang pelancaran rasmi, Kawasaki memperkenalkan model (CKD) menerusi satu sesi tunggang uji ke Melaka.

Sebanyak tujuh buah Kawasaki VNII disediakan untuk mengharung perjalanan melalui lebuh raya dan jalan kampung yang berbengkang-bengkok sebelum tiba di Banda Hilir, Melaka.

Sebelum itu, jangan tertipu dengan jumlah sesaran 249cc tersebut. Ini kerana fizikal Kawasaki VNII tidaklah sekecil yang anda sangkakan. Sekali pandang, ia seakan-akan menampung enjin sekurang-kurangnya bersesaran 500cc.

Apatah lagi unit yang dipandu uji ini dipasang dengan aksesori lengkap seperti cermin penampan angin, penyandar belakang, pelindung enjin dan tapak pengikat barang. Visual itu disempurnakan lagi dengan bentangan enjin krom berkilat, ekzos dan penggunaan tayar belakang tanpa tiub bersaiz 160/80-15M/C 74 S.

Cukup terkenal dengan aplikasi enjin dua silinder berkonfigurasi V atau V-Twin, model ini juga tidak terlepas daripada memiliki persamaan tersebut. Angka Roman II yang ada pada VNII sebenarnya menjadi petunjuk kepada jenis enjin V-Twin yang digunakannya.

Enjin V-Twin dengan rekaan 90 darjah serba baru ini sememangnya memberikan kuasa tork yang cukup baik. Malah, kuasa enjin tersebut dapat diekstrak dengan sempurna menerusi transmisi enam kelajuannya.


FIZIKAL Kawasaki VNII tidaklah sekecil seperti yang anda sangkakan.


Agihan kuasanya yang linear dapat dirasai sebaik pendikit minyak dipulas. Sistem penyejukan cecairnya membuatkan kuasa lebih lancar, tork yang ketara, biarpun enjin beroperasi pada julat putaran enjin (rpm) yang rendah dan sederhana.

Kelebihan ini boleh anda manfaatkan terutamanya ketika terpaksa menempuh kesesakan jalan raya. Tidak perlu terlalu kerap menukar gear rendah kerana kuasa yang ada padanya tidak membuatkan penunggang merasakan senggukan yang ketara.

Klac tangan dan tuil gearnya yang lembut menambahkan lagi keseronokan menunggang VNII. Tambah seronok apabila klac tangan tarik separuh dan merasai tujahan kuasanya.

Diletakkan pada setting paling lembut, sistem suspensi belakang dari jenis swingarm mampu memberikan tunggangan yang selesa. Bagi mereka yang mempunyai berat badan sedikit berlebihan, jangan bimbang kerana ia boleh dilaras mengikut kesesuaian.

Tipikal bagi sebuah cruiser, meter kelajuan analognya disimpan dalam satu perumah bulat yang dilekatkan di atas tangki minyak. Saiznya yang besar dengan jarum dan angka berwarna putih memudahkan penunggang mengetahui takat kelajuan sewaktu menunggang.


SEBAHAGIAN daripada wakil media yang diberi peluang menunggang Kawasaki NVII dalam satu sesi tunggang uji ke Melaka.


Melayani selekoh sewaktu menyusuri jalan-jalan kampung di Sepang, Linggi, Masjid Tanah dan Kelabang tetap memuaskan, walaupun cuacanya panas serta awan kelabu akibat jerebu.

Biarpun didera dengan deruan angin yang keras, diacah dengan kenderaan besar di lebuh raya, Kawasaki VNII masih boleh memecut. Mungkin disebabkan oleh faktor berat badan, saya mampu mencecah kelajuan maksimum 160 kilometer sejam, sebelum tangan yang semakin lenguh memegang kejap hendal memaksa kelajuan itu dikurangkan kepada had laju sewajarnya.

Biarpun penat, perjalanan yang agak jauh ini dirasakan cukup berbaloi. Apatah lagi kerana dapat menikmati pengalaman mengendalikan VNII secara personal.

Ditawarkan pada harga RM25,989 dan tambahan RM1,000 untuk semua aksesori, Kawasaki VNII mungkin tidak berdepan masalah mencapai sasaran peningkatan jualan sebanyak lima peratus yang telah ditetapkan oleh KMM menjelang akhir tahun ini.

Saturday 27 June 2009

Kawasaki 250 cc terbaru



BRAND NEW KAWASAKI VULCAN 250,LIQUID COOLED V-TWIN TORQUEY ENGINE

Tuesday 23 June 2009

KEON

Ahad 21 June 2009, Keon ahli kelab TBC telah mengadakan satu majlis kesyukuran di rumah beliau di Regat Taman Tasek Permai, Taiping.

Majlis di mulakan dengan bacaan yassin dan tahlil dan berbagai kaum telah menghadirinya.

Menu jamuan ialah nasi, sate, laksa, cendol, dan yang paling best lah durian dari Relau, satu lori beb, jenuh makan.

R1 FOR SALE FROM TBC MEMBERS

untuk dijual yamaha R1 2003.detail adalah seperti berikut,

model:yamaha R1
tahun:2003
batuan :50++k km
warna:original biru
pemilik:2
harga jualan:60k

keaadaan moto adalah sgt cantik,tidak pernah eksiden atau jatuh..
pembeli blh mencuba buat personal loan jika mahu kerana moto ini tiada hutang.
sila hubungi 0125079959 jika berminat.

gambar adalah berikut,

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image
FORUM RULES & REGULATIONS Signature bearing your clear picture of your face is a MUST!This is to avoid irresponsible posting by anonymous members. It also help you to recognise each other when you met outside this forum.
Offline Profile

SUZUKI 2009





er6n&er6f












Saiz kecil kuasa besar
Oleh Lokman Zainal Abidin
lockman@nstp.com.my



MOTOSIKAL ini ibarat cili padi. Walaupun saiznya agak kecil tetapi dengan enjin 649cc, siapa sangka ia mampu menghamburkan kuasa antara 70 hingga 80bhp.

Kawasaki ER-6n edisi 2009 nyata motosikal era baru yang kian mendapat tempat di kalangan peminat motosikal berkuasa besar, apatah lagi dengan reka bentuk yang elegan.


Sekali imbas, ER-6n edisi 2009 tidak banyak perbezaan berbanding edisi sama yang diperkenalkan Kawasaki sebelum ini.

Bagaimanapun, ramai tidak sedar paip ekzos di bahagian bawah enjin itu sudah dipotong sepanjang kira-kira satu inci.

Pengubahsuaian itu tidak terlalu ketara kerana ia langsung tidak mengubah bunyi yang dihasilkan.

Lampu utama, lampu sisi serta kedudukan meter ER-6n menjalani sedikit pengubahsuaian tetapi percayalah, ia tidak menjejaskan malah membuatkan peminatnya semakin kemaruk untuk memiliki edisi 2009 ini.

Reka bentuknya masih banyak yang serupa dengan ER-6n sebelum ini, cuma edisi 2009 menampilkan dua warna baru iaitu putih mutiara serta hitam metalik dan ternyata kedua-duanya menambahkan lagi keperkasaan jentera itu.

Ketika sesi pandu uji, saya diberitahu jentera edisi 2009 ini lebih berkuasa berbanding model sebelum ini kerana kotak udaranya diubah suai menjadi lebih besar.

Bagi merasai nikmat sebenar menunggang motosikal itu, saya menguji jentera itu di Lebuh Raya Kuala Lumpur-Seremban.

Memang benar, motosikal ini ada kelas tersendiri. Kuasa, keselesaan, gaya, kaedah pengendalian serta keselamatan model ini memang cukup memikat.

Ketika sesi ujian itu, kelajuan maksimum yang dicapai adalah 180 km/j dan saya yakin ia mampu pergi lebih laju kerana throttle masih berbaki.

Tidak sukar untuk ER-6n mencecah kelajuan 200 km/j bagi yang berani berbuat demikian.

Model ER-6n edisi 2009 tidak menghasilkan getaran yang tidak diperlukan walaupun ditunggang pada kelajuan tinggi kerana ia memiliki teknologi rubber mounts pada handlebar dan engine mounts selain penggunaan rubber-coated footpegs membantu mengatasi masalah berkenaan.

ER-6n edisi 2009 memang tidak akan mengecewakan pemiliknya dan jika anda mempunyai sumber kewangan yang stabil, inilah motosikal yang patut menjadi pilihan.



SPESIFIKASI KAWASAKI ER-6n

ENJIN: Sejukan cecair, empat lejang, dua silinder, DOHC, lapan injap

KUASA MAKSIMUM: 53.0 kW (72.0 PS) pada 8,500 rpm

TORK MAKSIMUM: 66.0 kW (6.7 kgf.m) @7,000 rpm

SISTEM BAHAN API: Suntikan, Keihin TTK38 X 2

SIS PENCUCUH: Bateri dan gegelung (dengan transistor)

TRANSMISI: Enam kelajuan manual

KERANGKA: Tubular, diamond

SUSPENSI DEPAN: Teleskopik

SUSPENSI BELAKANG: Lengan ayun

BERAT KERING: 200 kg

Sunday 21 June 2009

ER6N 2009

E

Trek ATV baru di buka di Taiping






ATV Adventure Park Larut baru dibuka beberapa minggu lalu,bertempat di Jalan Bukit Larut, Taiping.

Saturday 20 June 2009