Followers

Search This Blog

Thursday 20 May 2010

Deep Purple di GH..








DEEP Purple Asia 2010 Live In Malaysia berjaya menarik hampir 7,000 penonton di Arena of Stars, Genting Highlands, Pahang baru-baru ini.







SEAWAL pukul 6 petang lagi, Arena of Stars di taman tema Genting Highlands, Pahang sudah dipenuhi para pengunjung. Tumpuan pada petang dan malam itu bukannya di taman tema terkenal di atas puncak bukit peranginan tersebut.
Sebaliknya, ramai pengunjung terutamanya yang berusia 40 tahun ke atas berpusu-pusu menuju ke Arena of Stars kerana tidak mahu melepaskan peluang menyaksikan konsert terbaru kumpulan terkenal, Deep Purple di situ.
Ramai yang tentunya mahu melepaskan rindu menyaksikan konsert kumpulan rock legenda berasal dari Hertford, England itu. Kali terakhir Deep Purple mengadakan konsert di negara ini ialah pada tahun 2001.
Kunjungan kali keempat kumpulan rock yang ditubuhkan pada 1968 itu benar-benar berjaya menarik perhatian para peminat mereka. Buktinya malam Ahad lalu Arena of Stars dibanjiri hampir 7,000 penonton kumpulan terbabit.
Malah, pada kira-kira pukul 7.30 malam ruang pusat pementasan itu sudahpun dipenuhi para peminat meskipun persembahan Deep Purple dijadualkan bermula pukul 8 malam.
Biarpun dipenuhi ribuan penonton, tetapi Arena of Stars tidaklah seriuh konsert-konsert biasa. Mungkin antara faktornya kerana hampir separuh daripada peminat yang hadir pada malam itu terdiri daripada mereka yang berusia 40-an.
Menyaksikan konsert yang diberi nama Deep Purple Asia 2010 Live In Malaysia itu umpama sebuah majlis yang penuh dengan kesopanan. Tiada jerit pekik, menyanyi bersama-sama mahupun aksi mengangguk-anggukkan kepala di kalangan penontonnya.
Apatah lagi, ruang tempat duduk bahagian hadapan yang menepatkan tiket paling mahal berharga RM468 disediakan kerusi empuk beralaskan pembalut putih bersih menambahkan lagi suasana sopan pada konsert itu.
Jam menunjukkan pukul 8.15 malam apabila Ian Gillan selaku vokalis utama Deep Purple muncul ke depan pentas diikuti Steve Morse (gitaris) mendapat tepukan ala-ala kadar sahaja daripada para penonton.
Jeritan para peminat yang kedengaran juga seperti suara anak dara pingitan yang begitu menjaga tatasusila dalam budaya Timur sewaktu seorang demi seorang anggota kumpulan itu tampil di pentas.
Bagaimanapun kemunculan Steve dan Ian itu yang diikuti pula oleh Don Airey (keyboard), Roger Glover (bass) serta Ian Paice (dram) cuma menambahkan sedikit lagi jeritan, sorakan dan tepukan pada malam itu.
Lampu sorot mula menghala ke setiap anggota Deep Purple, desingan petikan gitar Steve yang mengalunkan melodi lagu pertama mereka berjudul Highway Star, namun suasana sorakan masih belum berada di tahap maksima.
Lagu pembuka tirai itu bukan sahaja salah satu lagu popular kumpulan yang boleh dikategorikan sebagai legenda tersebut. Malah, kerancakan lagu itu juga belum benar-benar menarik perhatian dan penghayatan para penonton.
Para peminat yang mungkin baru hendak memanaskan badan kerana suhu dingin di luar arena itu hanya sekadar menonton dan bertepuk tangan saat lagu itu melabuhkan melodinya.
Keadaan yang sama terus berlanjutan daripada satu lagu ke lagu seterusnya. Deep Purple selepas itu meneruskan persembahan dengan menyanyikan lagu-lagu seperti Speed King, Space Truckin, Strange Kind of Woman dan Hush.
Malah, Ian yang mengeluarkan sepenuh tenaga pada usia emasnya sewaktu menyanyikan lagu yang rancak seperti Black Night dan Perfect Strangers juga tidak banyak mendapat respons yang agresif daripada para penonton.
Bagaimanapun, suasana 'tonton dan layan' daripada para penonton itu terus berlarutan sehinggalah lagu terakhir Deep Purple pada malam itu yang berjudul Smoke On The Water.
Suasana tiba-tiba berubah apabila para penonton terutamanya yang berusia 20-an dan 30-an mula meredah bahagian hadapan pentas lalu menari, mengangguk-anggukkan kepala dan menyanyikan lagu itu bersama-sama Ian.
Hampir 200 penonton menyerbu ke bahagian depan pentas bagi memberi sokongan terhadap alunan lagu itu. Pada masa sama, seluruh penonton yang sebelum itu duduk tiba-tiba bangun sambil menjerit, bertepuk tangan dan menyanyikan lagu Smoke On The Water beramai-ramai.
Biarpun rasa keterujaan para penonton hanya lahir pada saat-saat akhir iaitu selepas lebih 90 minit konsert itu berlangsung tetapi ia tetap memberi kepuasan bukan sahaja kepada para penonton tetapi juga kumpulan tersebut.
Daripada segi bilangan penonton pula, konsert terbaru Deep Purple itu boleh dianggap antara yang berjaya sejak konsert pertama mereka di negara ini pada 1982 diikuti 1999 dan 2001.
Ini kerana, dengan tiket berharga RM468, RM368, RM268 dan RM168 itu, konsert kumpulan lima anggota itu boleh dianggap berjaya berdasarkan ruang kapasiti arena yang dipenuhkan pada malam tersebut.
Senario itu membuktikan meskipun setiap anggota Deep Purple rata-rata berusia 60-an tetapi tenaga dan gaya persembahan mereka masih tidak jauh berbeza sewaktu zaman hippies mereka dengan berseluar bootcut dan berambut panjang.
Ian misalnya masih ligat menari meliuk lintuk ala-ala penari padang pasir menelurusi petikan keyboards Don Airey yang seakan-akan bereksperimen dengan pelbagai alunan gaya bunyi-bunyian yang pelik-pelik.
Sayangnya, konsert selama hampir dua jam itu adalah suatu ruang lingkup yang agak terhad dalam melunaskan banyak lagi lagu-lagu Deep Purple yang tidak terungkap pada malam tersebut.
Sebagai contohnya, pada malam itu kumpulan yang juga boleh digelar 'the living legend' itu tidak membawakan lagu slow mereka yang paling popular iaitu Soldier of Fortune.
Malah, lagu-lagu popular Deep Purple seperti Woman From Tokyo dan Any Fule Know That juga tidak dipersembahkan oleh kumpulan itu yang telah menghasilkan lebih 17 album sepanjang 42 tahun mereka ditubuhkan.
Walau apa pun, para penonton yang keluar dari Arena of Stars mampu tersenyum puas dengan imbauan lagu-lagu Deep Purple masih dirindui ramai dalam suasana hujan lebat yang mula turun saat konsert anjuran ZI Production Sdn. Bhd., itu melabuhkan tirainya pada malam tersebut.
MASA NAIK SYOK JALAN OK KERING...MASA BALIK HUJAN LEBAT...BRO

3 comments:

  1. salam bro..ni bukan pasal dee purple cuma saya nk pakai cbr 150, dok kt tepen..motor xleh idup, buntu sy nak cari kedai...kat mana ye bleh buat area taiping? ...bleh tak bro email kt saya kedai tu

    batagolek2006@yahoo.com..thanks ;)

    ReplyDelete
  2. Cool rite up! Keep on coming.

    L&R,
    SeDARAH MC
    Subang, Malaysia

    ReplyDelete
  3. salam..sy murni dr event company yg ingin menjemput taiping bikers turut serta dlm program kami..mcm mana sy hendak menghubungi pihak yg berkenaan.. boleh drop number utk sya follow up kembali ke: murni.azsmartresources@gmail.com

    ReplyDelete